Bokrecension – En blomma i Afrikas öken

Boken: En blomma i Afrikas öken
Boken: En blomma i Afrikas öken

En blomma i Afrikas öken, skriven av Waris Dirie, är en bok som handlar om Waris uppväxt som nomad i Somalias öken. Det är en gripande historia där man får ta del av Waris familjära förluster ute i öknen, extrem fattigdom, stark kärlek men också den del av Waris uppväxt som präglar hela boken – Att hon utsattes för kvinnlig omskärelse som barn, en ritual som föraktas världen över men som också accepteras av hela kulturer. När Waris pappa vill gifta bort henne till en 60-årig man mot hennes vilja, när Waris är 12 år gammal, tar hon med stort mod beslutet att rymma ifrån sin familj i öknen och söka lyckan på eget håll.

I boken beskriver Waris i detalj hur det gick till när hon som femåring könsstympades och hur det har påverkat hennes liv, trots att hon som vuxen kvinna fick hjälp att genomgå rekonstruktiv intimkirurgi i ett försök att reparera skadorna i hennes underliv. Hon låter oss följa med på hennes resa från Somalia till London där vi får veta hur hon gick från att vara hembiträde hos släktingar till att bli supermodell och arbeta världen över med flera av världens kändaste modeller, fotografer och designers. Vi får följa med med henne på fotograferingar, på hennes kamp till att bli brittisk medborgare, när hon blir förälskad och med barn och när hon till sist väljer att arbeta med organisationer som jobbar för att upplysa kring problematiken med kvinnlig omskärelse, samt hjälpa kvinnor som är utsatta. Till följd av att Waris Dirie delar med sig av sin story till omvärlden blir hon också kontaktad av Förenta Nationerna där hon senare får titeln som ”Special ambassadeur for the Elimination of Female Genital Mutilation”.

Boken i sig är väldigt, väldigt lättläst och jag skulle inte kunna kalla den välskriven. Men den berör ett sådan fruktansvärt viktigt ämne att man fastnar för boken, man berörs av Waris styrka och mod, och man blir intresserad av att lära sig mer om den här fruktansvärda seden som drabbar miljontals flickor och kvinnor världen över varje år. Waris Dirie erkänner att hon känner sig ofullständig och handikappad till följd av det som hon har varit med om, men hon har låtit hennes historia inspirera och hjälpa kvinnor världen över och omvända sitt lidande till något positivt. Den här boken är nyttig att läsa och få kännedom om, och jag rekommenderar den till alla!

Boken får fem i betyg av fem möjliga:

betyg thegambianu

Fotnot: Boken finns just nu att köpa på pocket till ett fördelaktigt pris HÄR! Boken har även filmatiserats. Nedan kan du se en trailer från den: