Afrikansk nyhetsbyrå etableras samtidigt som svensk media visar minskat intresse för afrikanska nyheter

En afrikansk nyhetsbyrå håller på att etableras. Planen är att African News Agency (ANA) ska ha etablerat sig i 15 afrikanska länder i juli i år, men etableringen har redan börjat ta form. Investeringen på 20 miljoner dollar har gjorts av afrikanska toppinvesterare och ANA har sitt huvudkontor i Sydafrika.

ANAs logga
ANAs logga

ANA kommer att ge både den sydafrikanska och afrikanska marknaden en fullständig medierepresentation med täckning inom områden som politik, affärer, aktualiteter, livsstil och sport. De kommer att samarbeta med partners över hela den afrikanska kontinenten för att skapa en nyhetsbyrå av afrikaner, för afrikaner och en global publik.

”För första gången ska vi sprida nyheter och berättelser om vår kontinent genom vår egen röst, återgivet som våra egna berättelser för världen. Detta är verkligen historia och en mycket viktig utveckling,” säger Agbesi som är ordförande för ANA.

ANA kommer att bestå av ett digitalt innehåll som kommer att innefatta trovärdiga och tillförlitliga nyheter från den afrikanska kontinenten till en prisvärd kostnad.

Afrikanska företagsledare såsom Ladislas Agbesi, styrelseordförande i Pan African Business Forum och Dr Iqbal Survé, styrelseordförande i Sekunjalo Investment Holdings, är några av de som står bakom bildandet av ANA.

”Nyheter om Afrika har en växande efterfrågan globalt och vi hoppas på att kunna kapitalisera på det. Vi vill ta plats bland ledande röster i Afrika i en alltmer sammankopplad värld. Vårt omedelbara mål är att ha en närvaro i 15 afrikanska länder i juli i år,” tillade Agbesi.

Utvecklingen av den afrikanska medieindustrin meddelas, samtidigt som oroväckande röster höjs i Sverige om minskat medieintresse för afrikanska nyheter.

Flera av de största medierna i Sverige uppges också ha uttalat ett ointresse för nyheter från den afrikanska kontinenten. Janne Andersson skrev nyligen om denna problematik i Medievärlden, där han menar att intresset för nyheter i Afrika är mer än svalt i svenska medier.

”Pia Skagermark, utrikeschef på Dagens Nyheter, meddelar att DN inte längre köper in den här sortens artiklar.

Ingrid Thörnqvist, utrikeschef på Sveriges Television säger: ”Tack för erbjudandet men vi tror inte vi kan få in detta i våra program.”

Tomas Dur Fläckman, redaktionschef på tidningen Vi: ”Tack för förslag. Tyvärr måste vi tacka nej – vi har ingen plats förrän i marsnumret. Dessutom har vi mycket utland på ingång, så vi ligger lågt med inköp.”

Janne Anderssons hela artikel i Medievärlden kan ni läsa HÄR!

Denna rapportering är både märklig och trist. Märklig då vi blir allt mer globaliserade och med internet, billigare resor och människor som flyttar runt på helt andra sätt i världen idag, jämfört med tidigare, borde intresset för andra världsdelar, inklusive Afrika ha en större efterfrågan än tidigare, inte en mindre. Trist för att nyheter som fokuserar allt för mycket på geografiska närområden riskerar att minska vår insyn och kunskap om platser i världen runt omkring oss.

Det är kanske inte så konstigt att mindre tidningar som denna snabbt får mycket spridning och ett stort intresse visas, när större medier minskar sin rapportering från vissa håll i världen?

Fatou Touray
Fatou Touray

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s