World White Web – hon utmanar vithetsnormen, tänker du hjälpa till?

Johanna Burai - Foto: privat
Johanna Burai – Foto: Caroline Andersson

Vi pratar mycket om normer i dagens samhälle, inte allra minst vithetsnormen. En del vill inte kännas vid den och menar på att den är överdriven och i många fall påhittad. Att icke-vita inte får anställningar – till förmån för vita – trots samma eller högre kompetens och ibland långt längre erfarenhet inom aktuell bransch, är för många inget nytt. Johanna Burai, högskolestudent på Beckmans Designhögskola, har valt att titta närmare på fenomenet och göra något konstruktivt av det hela. Här bjuder vi er läsare på en liten titt in i Johannas projekt, World White Web, och på en kort intervju med Johanna Burai själv.

 

Rasistiska sökresultat hos Google - Bild: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Rasistiska sökresultat hos Google – Bild: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

I pressmeddelandet för projekt World White Web står det inledningsvis att ”När du bildgooglar ordet “hand” är det uteslutande bilder på vita händer som visas – oavsett vilken världsdel du befinner dig i”. Afropé satte Google på prov… och jodå, visst stämde det. Och det är givetvis otroligt sorgligt.

Johanna Burai gör World White Web-projektet som sitt examensarbete och projektet är ”en aktivistkampanj som syftar till att få människor att vara med och förändra diskriminerande sökresultat”, står att läsa i pressmeddelandet.

På Afropé har vi valt att engagera oss i World White Web och passade samtidigt på att kontakta Johanna för att ställa några korta frågor.


Hej Johanna!
Vi på Afropé ramlade över ditt projekt World White Web och kände direkt att detta är högrelevant för vår tidning och våra läsare, och därför vill ställa några frågor till dig.

Hur kom projektet till och vad är syftet?

Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

– Det var när jag arbetade med ett projekt förra hösten som jag upptäckte hur skevt sökresultatet på Google är. Jag var ute efter en bild på en svart hand och hade förväntat mig att jag bara skulle kunna söka på ”hand” för att få det.

En bildsökning på ‘’hand’’ ger ungefär 800 träffar – men nästan alla är vita. För att hitta icke-vita händer måste man söka mer detaljerat.

Huvudsyftet med projektet är därför att synliggöra vithetsnormen på nätet och att på sätt skapa en förändring.

Vem eller vilka är det som ligger bakom hela projektet?

Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

– Bakom projektet står jag, Johanna Burai, 30 år gammal och kommer från Göteborg. Just nu går jag sista terminen på Beckmans Designhögskola där jag läser kandidatprogrammet Visuell kommunikation.

En kan ju ta för givet att det ser likadant ut även om en söker på andra kroppsdelar. Har du/ni tittat bredare på detta, eller var det någon särskild anledning till att du/ni valde just händer?

– Detta med händer är bara ett av alla tydliga exempel på hur vithetsnormen fungerar. Du får ett liknande resultat när du söker på ”woman” eller ”man”; den vita kroppen är neutral.

Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

Sökresultatet är ett exempel på hur vitheten verkar som norm i samhället. Många blundar för vithetens privilegier och den systematiska rasism icke-vita personer utsätts för i vardagen.

Jobbar du/ni mot vithetsnormen genom andra projekt eller på annat sätt också?

– Eftersom jag arbetar med visuell kommunikation så tänker jag alltid på representation. De kroppar som syns i tidningar, på TV och i reklam är oftast vita, det är ingen nyhet. Att försöka bryta det mönstret är viktigt för mig.

Hur kan vi hjälpa till att nå denna förändring?

Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Foto: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

– Jag har skapat en aktivistkampanjsida där det finns sex bilder på icke-vita händer som kan delas i sociala medier som Facebook, Pinterest och Twitter, vilka rankas högt som bildkällor av Google. Ju fler som delar bilderna desto större chans till förändring alltså.

Det är viktigt att så många journalister och bloggare som möjligt hjälper till att ladda upp de här bilderna på sina sajter, för ju fler sajter som lägger upp dom desto större inverkan har bilderna på Google.

 


För Afropé är valet enkelt och vi lägger givetvis upp bilderna på webbtidningen. Samtidigt tackar vi Johanna, dels för intervjun, men också för en väl vald och viktig kampanj, Tack!

Bild: Johanna Burai/WorldWhiteWeb
Bild: Johanna Burai/WorldWhiteWeb

Om du vill komma i kontakt med Johanna och kampanjen så kan du använda något av följande alternativ.
Kampanjens hemsida: www.worldwhiteweb.net,
Ringa eller mejla Johanna Burai, 0702-92 14 31 eller johanna.burai@beckmans.se
Mer om Johanna Burai: www.johannaburai.com.

 

Kiqi D Minteh
Kiqi D Minteh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s