Ni har säkert hängt med i snackisen om Mariah Idrissi, den vackra unga kvinnan som är svensk och härstammar från Nordafrika i H&M:s senaste kampanj ”Close the Loop”. Kanske har ni även sett hela videon och de andra vackra människorna som visar upp sin stil och sin personliga prägel.

Kampanjen handlar om just personlig stil och återanvändning. Samtidigt som den handlar om vilka människor det faktiskt är som handlar i H&M:s alla butiker runtom i världen.
Många har dock haft väldigt mycket att säga om Mariah och om en Hijabi (en kvinna som bär sjal) borde få vara med på ett omslag för H&M. Samtidigt som det spridits mycket näthat så har det också skrivits en hel del positiv respons . Många med nordafrikansk bakgrund och muslimska tjejer tycker att det var på tiden och har uttryckt sitt stöd på bland annat Instagram.
Det som får mig att rynka på pannan är tyvärr att man inte uppmuntrar mer utav kampanjer som denna, det vill säga kampanjer med en större variation av etniciteter. Det är verkligen synd att man ska behöva få ta så mycket elaka kommentarer på grund av sin Hijab eller etnicitet. Vilket inte är en nyhet idag men blir väldigt påtagligt när människor verkligen skriver långa inlägg om sitt misstycke.
Ofta klagar man på att modevärlden inte ger en rättvis bild av sina kunder, vilket jag helt håller med om. Men när vissa företag försöker göra något åt det så får de så mycket mothugg tillbaka att de inte vill göra det igen. På något sätt måste vi ju visa modeindustrin hur viktigt det här är, för det finns många modeföretag som verkligen jobbar hårt för detta. Jag kan ge ett exempel på en av världens mest etablerade designers, Vivienne Westwood som fortfarande är väldigt politisk i sitt skapande uttryckte sin åsikt om detta i Industry Magazine år 2007.
– Editors should be ”forced” to use a certain proportion of black models even if it hit their circulation/…/
– They have to be prepared to take a drop every now and again and then people would get used to it and think, ‘I should buy this magazine because there is a beautiful black girl on it /…/
– Naomi Campbell is the most beautiful girl, but how many covers has she had on the big magazines? Not many. It is racist.
Hon förklarar vidare i den intervjun hur absurd industrin är och att vi alla måste ta ett ansvar och visa en större variation. Sedan tidig ålder har jag beundrat hennes arbete just för att hon förskönar inget och hon låter oss få se naturligt vackra människor från alla världens hörn. Hon har ofta nämnt att hon vill springa ifrån det här med att exotifiera kvinnor med mixad bakgrund. Mycket fick hon ta men idag är hon ju bäst och har varit sedan en lång tid tillbaka.

För mig handlar det inte så mycket om sjalen Mariah Idrissi bär utan jag tänker mer på den grupp människor hon representerar och alla andra i den videon med. Det är vi som är kunderna, vi kommer i olika färger och former. Reklamkampanjer, annonser, modevisningar med mera vinner på att visa sin riktiga målgrupp.
Ibland känner jag att jag får vara glad om jag ser en tjej med samma hudfärg som mig i en lokal reklamannons. Mycket på grund av att jag sällan ser en sådan tjej alls i annonser där jag bor, eller i de lokala reklamkampanjerna som rullar på TV:n i kön på ICA. Jag har alltid varit den enda mörkhyade tjejen i skolan ända till 17-årsåldern, så jag antar att det sitter kvar i mig att bli exalterad över att hitta en till, hur knäppt det än låter. Men det säger ändå något. Vill inte företag/varumärken tilltala fler människor av olika etnisk bakgrund som också är kunder?
Om vi kanske därför byter ut de negativa kommentarerna mot lite trevligare kommentarer så kanske fler modejättar vågar prova något nytt. Tar media dessutom sitt ansvar och börja ”blanda upp” när det gäller människor med olika bakgrund, då slipper kanske folk få en hjärtattack på Instagram när de ser Mariah Idrissi framför en H&M-logga nästa gång.
