Unknown Artist (Senegal) Portrait of a Woman, ca. 1910

Porträtt genom den västafrikanska linsen

The Metropolitan Museum of Art har öppnat upp dörrarna för en skildring av porträttfotografins etablering i Västafrika. En djup rotad föreställning har varit att kameran och fotografi endast tillhört besökande européer. Genom 80 verk på New Yorks femte aveny bevisas nu motsatsen.

Unknown Artist (Senegal) Two Girls, Indoors, ca. 1915
Unknown Artist (Senegal) Two Girls, Indoors, ca. 1915. Visual Resource Archive, Department of the Arts of Africa, Oceania, and the Americas

Utställningen In and Out of the Studio: Photographic Portraits from West Africa återger 100 år av porträttfotografi. Många av verken tagna mellan 1870 och 1970, fotografier, vykort, negativ, har aldrig tidigare visats. Fotograferna variera från etablerade till amatörer, några av de medverkande är, Seydou Keïta, J. D. ‘Okhai Ojeikere och Samuel Fosso samt mer okända som George A. G. Lutterodt, the Lisk-Carew Brothers, and Alex A. Acolatse. Porträtten är tagna i och utanför studios på platser från Senegal till Camerun, Mali till Gabon.

CNNs reporter Thomas Page beskriver utställningen som stark och rörande. Besökaren får följa med på en resa som speglar flera sidor, från den dåvarande metropolitiska överklassen till landsbygdens fattigdom. Konstkuratorn Yaelle Biro berättar för CNN hur de tidigaste verken från städer i Ghana, Senegal och Togo visar en gripande bild som skiljer sig avsevärt från det kolonialistiska styren porträtterade under samma tid.

Fotografins bakgrund i Västafrika

Museet beskriver hur fotografin anlände till Afrika under 1940 talet och applicerades då på lokal nivå enligt dåtidens stilistiska porträtt traditioner. Vid 1880-talet hade västafrikanska, europeiska samt afroamerikanska fotografer etablerat temporära samt permanenta studios längst Atlantens kust. Kundkretsen var vid denna tid främst den lokala eliten. Under 1900-talet växte fotografin allt mer, till början främst i betydande stadskärnor. Här kom den att bli ett verktyg i individers självidentifikation samt hur denna porträtterades utåt. Under 1950-talet till 1970-talet genomgick många länder en omfattande förändring, från kolonisation till självstyre. Fotografin ökade i takt med detta och kom nu även att sträcka sig utanför städerna. De nya kunderna var den allt mer etablerade afrikanska medelklassen, vilka tagit intryck av den internationella marknaden av film och tidningar. Fotografin gav inblandade parter en möjlighet att porträttera sin vision av modernitet, något som ständigt förändrats. En marknad hade skapats där afrikaner kom att bli producenter, konsumenter och främjare av fotografi.

Vägarna förbi New York? Passa på och besök Metropolitan Museum of Art. Utställningen avslutas den 3 januari 2016. På plats finns även möjlighet att ta del av utställningarna Kongo Power and Majesty samt The Aftermath of Conflict.

Seydou Keïta (Malian, 1921/23 – 2001) Reclining Woman, 1950s-1960s
Seydou Keïta (Malian, 1921/23 – 2001) Reclining Woman, 1950s-1960s. Gift of Susan Mullin Vogel, 2015 ©Keïta/SKPEAC

Alla fotorättigheter tillfaller Metropolitan Museum of Art om inget annat anges.

 

Nadina Rosengren
Nadina Rosengren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s