Bokrecension: En svart man i mitt badrum

Jag läser titeln och känner mig lite provocerad. Tänker att detta kan bli högst intressant läsning. Eusebius McKaiser är sydafrikansk författare och debattör – en man som inte backar för att röra vid de mest känsliga och kontroversiella ämnena i dagens Sydafrika. Ämnen som helt klart är av relevans även för stora delar av övriga världen, och definitivt för Sverige. Sydafrika är inte ensamt om att vara ett land där rasism, fördomar och polarisering förekommer. ”En svart man i mitt badrum” gavs ut på svenska i december 2014 och under Bokmässan i Göteborg fick Afropé händerna på ett exemplar.

Genom hela boken får jag aha-upplevelser… allt, eller det finns några få undantag – till exempel orden ‘färgad’ och ‘kokosnöt’annars kan det mesta McKaiser berör appliceras på Sverige. Samma bekymmer, samma frågeställningar, samma motsättningar. Om än i mindre skala, i vissa fall. McKaiser trycker verkligen på alla smärtpunkter vi svarta brottas med, nästan dagligen, i ett vitt normsamhälle, han ursäktar sig inte för någon.

"En svart man i mitt badrum" av Eusebius McKaiser - Foto: Afropé|Kiqi D Minteh
”En svart man i mitt badrum” av Eusebius McKaiser – Foto: Afropé|Kiqi D Minteh

”En svart man i mitt badrum” är en samling essäer om mer eller mindre obekväma ämnen i dagens samhällen, där svarta söker och kräver sin rättmätiga plats. Sexualitet, etnicitet, hudfärg och lämpliga ordval är några av de ämnen som berörs i boken. Jag tror att nästan alla som lever i den afrosvenska diasporan kan känna igen sig väldigt väl i de flesta delarna av denna samling. För andra kan det vara en ögonöppnare eller en öppning till eftertanke och moralisk debatt med sig själv.

Boken har ett enkelt prosaspråk och är ingen tung läsning. Med sina 169 sidor indelad i essäer efter ämne kan boken passa alldeles utmärkt som småläsning, uppslagsbok eller bara att plöja igenom en dag då en känner sig sugen på filosofi. Att bli provocerad får du som läsare räkna med, men precis lika ofta ligger upphov till skratt och lurar bakom knuten.

Sydafrikas kanske just nu mest kända komiker Trevor Noah nämns i essän ”Humorrevolution”, där McKaiser filosoferar över huruvida det är okej att skämta om vad som helst och om komiker är vårt nya sociala samvete. Andra ämnen som berörs i boken är rasbagage och huruvida svarta kan vara rasister eller ej. McKaiser skriver också om ordet ‘färgad’ (coloured) och beskriver hur det används annorlunda i Sydafrika än i många andra delar av världen och hur detta kan tas emot väldigt olika.

McKaiser beskriver med humor hur hans pappa reagerade när han första gången fick veta att sonen var homosexuell – skulle du inte vilja prova bara? med en kvinna? Moralkompassen kommer fram ett par gånger under bokens gång och jag kan inte annat än fastna lite vid essän som gett namn åt boken. McKaiser berättar här hur en vit äldre dam söker en inneboende och det är viktigt att hen är vit. Historien i sig och efterspelet som kommer i författarens radioprogram öppnar en hel del funderingar. Nej jag ska inte avslöja för mycket, men det bjuds helt klart på rätt intressanta tankegångar. En känsligare del i boken berör händelser från McKaisers barndom, då han av en släkting utsattes för sexuella övergrepp och hur han senare, som vuxen, konfronterar dessa demoner.

Jag håller kanske inte nödvändigtvis med McKaiser i alla hans slutsatser, men jag roas av hans sätt att framföra sina åsikter och tyckanden, och att han så självsäkert konstaterar vad han anser vara rätt och fel i var och en sina frågeställningar.

Om du läser ”En svart man i mitt badrum” och tar dig igenom oberörd, ja då står jag först i kö bland dem som förvånas. Om du inte blir provocerad en endaste gång under din läsning, ja då blir jag också högst förvånad. Kommer du att gilla essäsamlingen i sin helhet? Jag tror det.

Du beställer den enkelt på till exempel Adlibris.
Förlag: Kinnehill Publishing

Mitt betyg: