Kampanj som utmanar fördomar om länder i Afrika

Rachel tröttnade på att hennes hemland Ghana alltid beskrevs i samband med misär och fattigdom. Till slut beslöt hon att ta saken i egna händer och startade en kampanj för att visa världen en annan bild av den afrikanska kontinenten.

Kenya Foto: Puxabay
Kenya Foto: Pixabay

Rachel är en 17 årig journaliststudent från Ghana som drog igång kampanjen, #TheAfricaTheMediaNeverShowsYou. Det är en kampanj där hon uppmanar folk till att lägga upp bilder på olika sociala medier för att visa fler sidor av afrikanska länder. Hon vill att människor runt om i världen även skall få ta del av ländernas stora utveckling och geografiska skönhet, inte bara negativiteter. Hon tröttnade på den ensidiga bilden av sitt hemland och av hela den afrikanska kontinenten som vardagligen målas upp i de stora medierna.

– Fastän kontinenten utvecklas så är det fortsättningsvis bara fattigdom, epidemier och krig som det skrivs om. Jag sade till mig själv att något måste göras, säger Rachel.

Monument i Dakar, Senegal Foto: Peal1903
Monument i Dakar, Senegal Foto: Peal1903

Enligt Rachel är den bild som medierna ger av Afrika ensidig för att få världen att fortsätta att se negativt på länderna i Afrika. Kampanjen har fått stor spridning och Rachel hyllas för den. Kampanjen, som främst har spridit sig på det sociala mediet twitter, har retweetats över 64,000 gånger och många budskap sprids med hashtaggen. Människor lyfter fram allt från afrikansk arkitektur, sjukhus, mode, skolbyggnader till personliga bostäder för att hylla och visa sitt hemland och kontinent från en annan vinkel. Men Rachel vill även förtydliga att det inte handlar om att överskugga eller gömma de problem som finns i länderna utan enbart kämpa emot stereotypen att misär är det enda som finns i Afrika.

-Det finns till exempel många afrikanska byar som är så vackra att det skulle få vem som helst att vilja bo där i stället för i staden. Men eftersom de enda byar som medierna väljer att visa upp är i dåligt skick har det blivit normen för hur folk bor i Afrika. Det räcker med att googla ”Afrikanska hus” för att se hur felaktig bilden blivit, säger hon

Kapstaden, Sydafrika Foto: Pixabay
Kapstaden, Sydafrika Foto: Pixabay

Hon tror att den ensidiga bilden som resten av världen får av den afrikanska kontinenten även är ekonomiskt dåligt. Många afrikanska länder är beroende av turistindustrin, och det är vanligt att de fattigaste byarna ligger nära de stora turistattraktionerna. Skulle turismen öka skulle det även påverka landets ekonomi till det bättre. Men för att öka turismen så anser hon att bilden av den afrikanska kontinenten måste förändras. Och detta är hennes försök till att förändra världens syn på hennes hemkontinent på en större skala.

Mireille Rosas
Mireille Rosas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s