Den bristande mångfalden inom modeindustrin och reklambranschen

”Varför ser alla fyra männen i Dressmans reklam exakt likadana ut?” När Collins ställde frågan till sin lärare så tystnade han… Läs Collins upplevelser av reklamutbudet.

Under två år har jag studerat sportmarknadsföring och äntligen är jag klar med det. Under mina två år gick vi igenom många saker, vi tittade på varumärken och reklambranschen mycket.

Bild: Pixabay
Bild: Pixabay

En dag satt jag på en föreläsning och vi studerade reklam. Tanken slog mig så hårt att jag fick ont i magen. I princip all reklam vi såg dominerades av vita människor, framförallt den reklamen som utspelade sig i Europa. Dock all sportreklam där det fanns inslag av svarta människor var oftast reklam från Nike, Adidas, Reebook och de stora sportvarumärkena med de största atleterna i USA som är svarta. Annars, all annan reklam med ICA och så vidare dominerades av vita.

Jag räckte upp handen och frågade:

-Varför ser alla fyra männen i Dressmans reklam exakt likadana ut?

Han blev tyst. Sedan:

-Det var en bra fråga Collins, det är en väldigt bra fråga.
Han svarade sedan: ”jag har inget bra svar till dig.”

Sedan var det ju någon kille i klassen som ville vara lite duktig som sa:

-De kanske bara riktar sig till en viss målgrupp?

Jag svarade snabbt:

-Anser du att det är normalt år 2015, att alla männen i Dressmans reklam är vita? Med tanke på att vi bor i Sverige och männen kanske är strax tio år yngre än min pappa och några svarta människor har bott här i generationer så är det fullständigt oacceptabelt att alla ser likadana ut och jag anser bara att det är lite befängt av en skandinavisk klädkedja som Dressman att bara ha vita män.

Lektionen fortsatte sedan som vanligt och under rasten kom en klasskamrat fram till mig och sa:
-Fan Collins, jag har aldrig tänkt på det, men borde tänka på de oftare. Alla människor i min klass var etniska svenskar förutom jag och en annan kille som kom från Kroatien, men han var ju europé så han blir ju normen i detta fallet.

Bild: Pixabay
Bild: Pixabay

Ofta blev det små diskussioner där jag lyfte dessa aspekter, jag har tyvärr fått den här otacksamma rollen i detta fallet, i olika sammanhang att vara vitnormkritisk. Idag ser jag sporadiskt svarta manliga modeller lite här och där, vilket är bra, samt visar på framsteg. Dock så har vi en jävla lång bit kvar för att nästa generation barn med rötter ifrån den afrikanska diasporan inte skall behöva ställa samma frågor i klassrummet i framtiden.

Därför blir jag extremt glad när jag ser olika nya Instagramkonton och modebilagor där vi svarta människor får vara i majoritet då vi sällan får synas i Dressmans reklam i större utsträckning. Det har blivit bättre nu i Dressmans reklam men det behövs mer hos de stora varumärkena och i ICA-reklamen. Men tack vare detta finns Black Vogue och Krull Magazine. Det finns även konton på Instagram som Afroscandinavian för att lyfta människor ifrån den afrikanska diasporan inom skönhet och Black men with beards för att nämna några. Jag tror att tack vare dessa initiativ så har vi fått en skjuts fram men vi är långt ifrån där vi borde vara.

Mbote na bino

Collins Luther Zola
Collins Luther Zola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s